Nowe przepisy dotyczące zadrzewień

Dnia 17 czerwca 2017 r. weszły w życie nowe przepisy związane z usuwaniem drzew i krzewów, wprowadzone na mocy ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2017 r. poz. 1074). Najważniejsze zmiany dotyczą właścicieli prywatnych posesji, którzy będą mogli wyciąć drzewa na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, pod warunkiem zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa/drzew do Wójta Gminy Oświęcim a ten nie wniesie sprzeciwu.

 

Ponadto do dnia 17 lipca 2017 r. zostanie wydane nowe rozporządzenie w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i  krzewów. Zmieni się więc zarówno wysokość opłat jak i kar, których wielkość stanowi krotność opłat za usunięcie drzew i krzewów.

 

Główne zmiany w przepisach dotyczących wycinki drzew i krzewów obowiązujące od dnia 17 czerwca 2017 r.

 

  1. Usunięcie drzew w pasie drogowym podlega uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska;
     
  2. Osoby fizyczne, będące właścicielami nieruchomości, z której będzie/będą usuwane    drzewo/drzewa, dokonują zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa/drzew do Wójta Gminy Oświęcim, dla drzewa/drzew, których obwód pnia  na wysokości 5 cm przekracza:
  • 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
  • 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
  • 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
  1. Jeśli po wycięciu drzewa/drzew na podstawie zgłoszenia, w ciągu 5 lat, zostanie złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę, a budowa ta będzie miała związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo/drzewa, właściciel nieruchomości poniesie opłatę za usunięcie drzewa/drzew.

 

Poniżej  odnośnik do formularza zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa/drzew:

https://bip.malopolska.pl/ugoswiecim,a,1333023,zgloszenie-zamiaru-usuniecia-drzewadrzew.html