Wiadomości

Piątek, 2 maja 2014

Sprawny i przyjazny urząd, zadowoleni mieszkańcy.

W  Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu podsumowano realizację projektu „Urząd gminny – sprawny i przyjazny”. Trwał on blisko trzy lata i miał na cel polepszenie zarządzania w administracji samorządowej wzięło udział m.in. kilkudziesięciu pracowników Urzędu Gminy Oświęcim.

 

Konferencja podsumowująca projekt odbyła się we wtorek, 22 kwietnia.

Wzięli w niej udział partnerzy projektu - przedstawiciele gmin: Oświęcim, Brzeszcze, Chełmek, Mucharz i Wieprz, a także koordynatorzy projektu,  osoby zaangażowane w jego realizację, wykładowcy oraz uczestnicy szkoleń i wdrożeń – przybliża Monika Bartosz, rzeczniczka oświęcimskiej uczelni, dodając że 32-miesięczny projekt został zrealizowany ze środków unijnych.

 

Celem projektu była modernizacja zarządzania w pięciu wspomnianych urzędach gmin, podniesienia jakości obsługi obywatela oraz kompetencji zawodowych pracowników gmin, poprzez wdrożenie sześciu systemowych rozwiązań organizacyjnych oraz szkolenia pracowników urzędów.

 

Podczas konferencji referat na temat zmian w pracy administracji samorządowej w realizacji usług publicznych dla mieszkańców w latach 1990 - 2004 oraz 2004 - 2013 przedstawiła Anna Fajfer z Departamentu Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w Krakowie.

 

Prezentację podsumowującą realizację projektu „Urząd gminny – sprawny i przyjazny” przedstawił Waldemar Tański, kierownik projektu, kanclerz oświęcimskiej uczelni. Poinformował, iż w ramach projektu zrealizowano 2 tys. 224 godziny szkoleń ogólnych i specjalistycznych, w tym 6 edycji szkoleń komputerowych (obsługa komputera, narzędzia internetowe) oraz 5 edycji szkoleń językowych (j. angielski, j. niemiecki, j. migowy) dla pracowników urzędów gmin Brzeszcze, Chełmek, Mucharz, Wieprz i Oświęcim (20 procent szkolonych znajduje się w grupie 45+).

 

Szkolenia dotyczyły m.in.: marketingu, komunikacji i obsługi klienta w urzędzie, podstawowych zagadnień administracji publicznej, współpracy z organizacjami pozarządowymi, realizacji zamówień publicznych, controlingu i księgowości w J.S.T., ordynacji podatkowej, zarządzania kontroli i audytem, public relations, etyki w administracji, gospodarowania zasobami ludzkimi, zarządzania czasem, zarządzania dokumentacją i archiwizacją, zarządzania danymi na nośnikach informatycznych, e-usług, autoprezentacji – wylicza Monika Bartosz.

 

Łączna ze wsparcia w ramach szkoleń skorzystało ponad 160 osób, w tym blisko 40 z Gminy Oświęcim.

 

W projekcie założono również przygotowanie, opracowanie i wdrożenie sześciu rozwiązań systemowych w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie: systemu monitorowania poziomu satysfakcji klientów i poprawy wskaźników satysfakcji klientów z jakości usług; systemu rozwoju kompetencji kadr; procedury konsultacji społecznych w sprawach ważnych dla gmin wspomaganych przez ICT; sieci wymiany doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy urzędami jst poprzez informatyczny system e-video-konferencji on-line; „mapy aktywności” organizacji pozarządowych oraz opracowanie i wdrożenie procedury aktualizowania „mapy aktywności” na terenie gminy; kodeksu etycznego pracowników urzędu gminy oraz procedur postępowania w przypadku naruszenia kodeksu etycznego.

 

Rafał Lorek

 

 

Fot. PWSZ Oświęcim