Program Dobry Start – wsparcie dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny
Aby otrzymać wsparcie, złóż wniosek elektronicznie. Możesz raz w roku otrzymać 300 zł na wyprawkę szkolną dziecka, bez względu na dochód rodziny, jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem ucznia:
• w wieku do 20 lat,
• w wieku do 24 lat (w przypadku ucznia z niepełnosprawnością).
Jeśli jesteś rodzicem, możesz złożyć wniosek za pośrednictwem:
• portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
• portalu Emp@tia,
• bankowości elektronicznej. Możliwość taką daje: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pocztowy, Bank Polskiej Spółdzielczości S.A., BNP, Credit Agricole Bank Polska S.A., Getin Noble Bank, ING, Kasa Stefczyka, mBank, Nest Bank, Pekao S.A., PKO Bank Polski, SGB, SKOK Śląsk.
Wniosek możesz złożyć tylko za pomocą portalu PUE ZUS jeśli jesteś:
• osobą sprawującą pieczę nad dzieckiem,
• opiekunem prawnym,
• opiekunem faktycznym,
• osobą uczącą się – usamodzielnianą,
• dyrektorem placówki opiekuńczo-wychowawczej lub opiekuńczo-terapeutycznej.
Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2021 r.
Ważne!
Po 30 listopada będziesz mógł złożyć wniosek o świadczenie z programu Dobry Start - za pośrednictwem portalu PUE ZUS - tylko w sytuacji, gdy dziecko powyżej 20. roku życia uzyska orzeczenie o niepełnosprawności po 30 listopada.
Na wniosku – oprócz innych danych – musisz podać:
• numer rachunku bankowego, na który chcesz dostać wypłatę świadczenia,
• nazwę i adres szkoły,
• adres e-mailowy i numer telefonu, czyli dane, które będą potrzebne do kontaktu w sprawie wniosku i ewentualnie do założenia Twojego profilu na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Jeśli nie masz rachunku bankowego – musisz go założyć. Możesz skorzystać z opcji założenia bezpłatnego podstawowego rachunku płatniczego.
Jeśli nie masz adresu mailowego, musisz założyć sobie konto e-mailowe. Możesz to zrobić za darmo w wybranym przez Ciebie portalu lub serwisie internetowym.
Informację o przyznaniu świadczenia znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu PUE ZUS. Również wtedy, gdy złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.
Jeśli świadczenie Ci nie przysługuje, wydamy decyzję odmowną w Twojej sprawie. Decyzję otrzymasz elektronicznie na PUE ZUS. Od decyzji ZUS przysługuje odwołanie do Prezesa ZUS, a następnie skarga do sądu administracyjnego.
Gdzie otrzymasz pomoc:
• na specjalnej infolinii pod numerem tel.: 22 290 22 02 w dni robocze (pn.-pt.) w godz.: 8:00 –15:00
• w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.-pt.) w godz.: 7:00 – 18:00 pod numerem tel.: 22 560 16 00 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, adres e-mail: cot@zus.pl,
• we wszystkich placówkach ZUS oraz podczas e-wizyty w ZUS,
• w trakcie dyżurów pracowników ZUS w siedzibach urzędów miast, gmin, Poczty Polskiej i KRUS. Informacje o terminach dyżurów znajdziesz na stronie www.zus.pl, podstrona Program Dobry Start - Dyżury Dobry Start.
Podstawa prawna
[1] § 13. ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start”.