Pomiary geodezyjne i ich wpływ na wysokość podatku

Po raz pierwszy od wielu lat Gmina Oświęcim ma możliwość zbiorczego uporządkowania i weryfikacji zeznań podatkowych składanych przez mieszkańców Gminy, w oparciu o zmiany w ewidencji gruntów i budynków dokonane przez Starostwo Powiatowe w Oświęcimiu ...

 

Po raz pierwszy od wielu lat Gmina Oświęcim ma możliwość zbiorczego uporządkowania i weryfikacji zeznań podatkowych składanych przez mieszkańców Gminy, w oparciu o zmiany w ewidencji gruntów i budynków dokonane przez Starostwo Powiatowe w Oświęcimiu.

 

Okazuje się, że przez lata mieszkańcy pomimo ciążącego na nich obowiązku nie aktualizowali swoich zeznań podatkowych, lub robili to w sposób nieprawidłowy. Podatnik ma obowiązek poinformować Urząd o zmianach w swoich nieruchomościach do 14 dni od daty ich zaistnienia.

 

Wójt Gminy Oświęcim, wykorzystując materiały przekazane przez Starostę Oświęcimskiego, zobligowany jest w sposób rzetelny, zgodny z prawdą i rzeczywistością wydać decyzje podatkowe (po weryfikacji) dla wszystkich podatników, których zmiany geodezyjne objęły.

 

Pracownicy Urzędu dokonują bieżącej weryfikacji dotychczasowych informacji podatkowych składanych przez podatników w poprzednich latach ze stanem faktycznym wykazanym przez Starostwo. W przypadku zgodności danych Urząd przelicza podatek z uwzględnieniem obowiązujących klas gruntów, bez konieczności wzywania strony. Do podatników, u których wystąpią znaczne rozbieżności w dotychczasowych informacjach podatkowych lub w przypadku braku informacji podatkowych rozsyłane są wezwania do stawienia się w Urzędzie w celu ustalenia podstawy opodatkowania. Pracownicy Urzędu każdemu wezwanemu podatnikowi przedstawiają zakres dokonanych zmian oraz ich wpływ na wysokość podatku. Może się zdarzyć, że podatnicy otrzymają w danym roku decyzje podatkowe za lata poprzednie, gdyż wydawane decyzje muszą odzwierciedlać stan faktyczny, jaki miał miejsce w poprzednich latach.

 

Z uwagi na ogromny zakres dokonywanych zmian jest to proces wyjątkowo pracochłonny i rozłożony w dłuższym okresie czasu.  Ze względu na wystąpienie tak dużej skali problemu, która narastała przez lata (mieszkańcy budowali, burzyli, zmieniali zagospodarowanie budynków, nie zgłaszając tego na bieżąco organowi podatkowemu), proces ten musi potrwać, aby nikt nie został skrzywdzony ewentualnym błędem. Przewidywany okres realizacji powyższych aktualizacji to około 2-3 lat.

 

 

Wójt Gminy
/-/ Małgorzata Grzywa

 

 

 

 

 

 

Podatki:

 

 

1. Zgłoszenie INFORMACJI/DEKLARACJI dotyczących podatku od nieruchomości/rolnego/leśnego

  

2. Wydanie zaświadczenia o niezaleganiu lub stwierdzające stan zaległości, zaświadczenia o wysokości zobowiązań spadkodawcy, o wysokości zaległości podatkowych zbywającego, zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych podatnika

 

3. Złożenie deklaracji na podatek od środków transportowych

  

4. Zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tagi