Mieszkańcy Rajska, Pław i Harmęż, wsi przez które w przyszłości miałaby biec droga ekspresowa S1, są przeciwni jej powstaniu. Boją się, że blisko 50 domostw może zostać zburzonych, obawiają się hałasu i spalin. Martwią się ...
Mieszkańcy Rajska, Pław i Harmęż, wsi przez które w przyszłości miałaby biec droga ekspresowa S1, są przeciwni jej powstaniu. Boją się, że blisko 50 domostw może zostać zburzonych, obawiają się hałasu i spalin. Martwią się, iż ich małe ojczyzny zostaną bezpowrotnie przecięte przez drogę szybkiego ruchu. A to oznacza dla nich koniec życia, jakie dotąd znali.
Wyraz dezaprobaty wobec planów budowy przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad brakującego, około 40-kilometrowego odcinka „ekspresówki” między Mysłowicami a Bielskiem dali ci, którzy w środowe popołudnie 12 września licznie wypełnili Dom Ludowy w Pławach. Tego dnia zorganizowano w nim tzw. spotkanie prezentacyjne, w trakcie których inwestor i projektant drogi przedstawili zebranym cztery warianty przebiegu „ekspresówki”. Przekonywali, iż dzięki budowie brakującego odcinka S1, mieszkańcy miasta i gminy Oświęcim będą mogli szybko i bezkolizyjnie dojechać do pobliskich aglomeracji, w których wielu z nich na co dzień pracuje.
Obecnych na sali mieszkańców Pław, Harmęż i Rajska nie przekonali, gdyż ci obawiają się, że S1 naruszy integralność tychże miejscowości. Mieszkańcy tych wsi zdecydowanie protestują przeciw budowie „ekspresówki” w wariantach zaproponowanych przez projektantów.
Zdaniem protestujących:
„Droga S1 spowoduje oczywistą uciążliwość komunikacyjną dla mieszkańców, zaburzenie tożsamości społecznej wsi i relacji rodzinnych oraz naruszenie spokoju i spójności krajobrazu terenu”
„Budowa drogi bądź obwodnicy na terenach byłego podobozu Pławy i Harmensee oraz w bliskim sąsiedztwie Birkenau może wywołać międzynarodowy skandal”
„Droga ekspresowa oraz obwodnica w znacznym stopniu zaburzy spójność środowiska naturalnego obszaru wsi, a w szczególności chronionego terenu Natura 2000. Nasz sprzeciw budzi próba forsowania przez miasto i gminę Oświęcim wariantów drogi S1 z węzłem Pławy, które naruszają i przecinają tereny Natury 2000, wbrew woli mieszkańców wsi Pławy, Harmęże oraz Rajsko”
„Przecięcie wsi Pławy oraz oddzielenie części mieszkańców od Harmęż zagraża również istnieniu Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Harmężach, o którego utrzymanie w ubiegłym roku walczyła społeczność naszych wsi”
„Protestujemy przeciwko podziałowi wsi Pławy na trzy części (węzeł Pławy). Pławy to wieś istniejąca od XIII wieku. W czasie II wojny światowej mieszkańcy zostali wysiedleni przez nazistowskie Niemcy. Po wojnie mieszkańcy własnymi siłami odbudowali wioskę, a teraz, po blisko 70 latach od zakończenia wojny, mieszkańcom grożą kolejne wysiedlenia. W Pławach żyją jeszcze mieszkańcy pamiętający te tragiczne wydarzenia. Ich powtórka byłaby dla nich traumatycznym przeżyciem”
„Droga ekspresowa oraz obwodnica w znacznym stopniu utrudni bądź uniemożliwi prowadzenie gospodarki rolnej oraz działalności pszczelarskiej na terenie naszych wsi”
„S1 oraz obwodnica miasta Oświęcimia spowodują znaczne zanieczyszczenie środowiska o ogromnych walorach krajobrazowych oraz znajdujących się częściowo na terenie Natury 2000”
„Od 2003 r. nie uregulowano ostatecznie sprawy przebiegu S1, przedstawiając kolejne warianty (w sumie VI), a następnie, w 2012 r. powielono wcześniej oprotestowane warianty. Jest to szafowanie ludzkimi losami, ponieważ mieszkańcy wsi, przez kolejne lata dezinformowani, zbywani oraz ignorowani, nie byli i nie są w stanie zaplanować swojej przyszłości”
„Od 2003 r. w gminie Oświęcim są wydawane pozwolenia na budowę domów w zabudowie jednorodzinnej na trasie i terenach przylegających do przewidywanej drogi S1. Wprowadziło i nadal wprowadza to inwestorów w błąd, ponieważ w oficjalnych dokumentach (Plan zagospodarowania przestrzennego oraz Studium) planowana droga S1 i obwodnica nie istnieją”
„Budowa S1 w wariantach przebiegających przez Pławy, Harmęże i Rajsko, według udokumentowanych analiz przeprowadzonych przez Kompanię Węglową oraz związki zawodowe KWK „Brzeszcze”, spowodują skrócenie żywotności kopalni o około 15 lata, a co za tym idzie utratę miejsc pracy przez mieszkańców naszych wsi i okolic”
„Wieś Pławy, Harmęże i Rajsko poniosą straty natury fizycznej, moralnej, społecznej i ekonomicznej z tytułu budowy drogi. Jedynym beneficjentem w naszej okolicy będzie miasto Oświęcim, którego budowa S1 i uciążliwości z tym związane nie dotkną w takim stopniu, jak naszych wsi i ich mieszkańców”
„Protestujemy przeciwko tworzeniu nowych wariantów, które tak naprawdę są odzwierciedleniem starych. Protestujemy przeciwko wydawaniu publicznych pieniędzy na powielanie wariantów drogi S1 proponowanych pod nazwami I, II, III, IV, V, VI, a obecnie A, B, C, D. Tymczasem mieszkańcy wsi Pławy i Harmęże od wielu lat nie mogą doczekać się remontu zwykłej drogi powiatowej umożliwiającej codzienną komunikację oraz budowy chodników na terenie wsie”.
– Nie wyobrażam sobie wariantu C, gdzie praktycznie ucierpiałaby nie tylko Pławy, lecz także Rajsko, tnąc tę miejscowość na dwie części – dzieliła się na gorąco swoimi spostrzeżeniami ze spotkania Wójt Gminy Oświęcim Małgorzata Grzywa.
Z kolei wariant B, który z punktu widzenia mieszkańców naszej gminy byłby dlań najmniej uciążliwy, nie podoba się ekologom.
Jednym słowem trudne, a wręcz niemożliwe wydaje się dziś pogodzenie interesów wszystkich zainteresowanych stron.
Plany sytuacyjne prezentowane na w/w spotkaniu można pobrać ze strony internetowej: www.s1.myslowice-bielsko-biala.pl